Doorgaan naar hoofdcontent

Rocky Mountain High

Vanuit Santa Fe rijden wij naar het noorden over de hoogvlakte tussen de Rockies in. Gelukkig hebben we een volle tank, want overal waar een benzinestation zou moeten zijn, is het uitgestorven. Eenmaal in Alamosa aangekomen checken wij in en rijden door naar Grand Sand Dunes National Park. Kilometers in de verte zien wij de duinen al liggen, omringd door besneeuwde bergtoppen. Helaas zijn er ook donkergrijze wolken in de lucht en hopen wij dat deze over zullen trekken.
Op het moment dat wij langs het “welkomstbord” rijden breekt het wolkendek open en de zon straalt over de zandduinen. Wederom zijn wij pas aan het eind van de middag bij het park en bezoeken kort het bezoekerscentrum, waar vanuit wij een mooi overzicht over het park hebben. Dit is weer een park waar niet echt een scenic drive is, maar slechts een korte weg langs de rand van de duinen en een onverharde weg die tot een bepaald punt toegankelijk is voor “niet 4x4” voertuigen.

Onze eerste en enige echte stop brengt ons tot aan de voet van de duinen. Hier zien wij pas dat een waterstroom ons en de gigantische duinen scheidt. Het water is koud en wij besluiten om niet door het water te waden, maar vanaf een afstandje toe te kijken hoe anderen dit doen. De duinen zijn echt immens en de lichtval op het water en het zand, zorgen voor een spectaculair plaatje. Met op de achtergrond altijd nog de besneeuwde bergtoppen.

Wij rijden verder op de verharde weg en besluiten ook de onverharde weg, tot waar mogelijk af te rijden. Helaas is de batterij van de camera sneller dan verwacht leeg gelopen, maar gelukkig kunnen wij met onze eigen ogen zelf ook nog het landschap bewonderen. Doordat wij relatief laat hier zijn aangekomen en niet de duinen in zijn gegaan, houden wij het na anderhalf uur voor gezien.
Na een stevig ontbijt vertrekken wij richting Durango. Het eerste gedeelte rijden wij onder een licht bewolkte lucht over de hoogvlakte, maar vandaag ligt ook Wolf Creek Pass op de route die ons over de continental divide door de San Juan Mountains leidt. De temperatuur begint te dalen en wij komen in een behoorlijke sneeuwbui terecht. Gelukkig is de weg redelijk begaanbaar, maar toch krijg ik (Guy) klamme handjes op de weg omhoog. De pas is in 2006 vernieuwd en heeft meerdere banen, zodat iedereen in zijn eigen tempo omhoog en omlaag kan rijden. Het hoogste punt ligt op 3309 meter en na de afdaling opent de zonnige vallei voor ons.
Het is hier groen en weelderig ten opzichte van de woestijn en droge hoogvlakte, een welkome afwisseling in natuur. Uiteindelijk arriveren wij veilig in Durango en dit stadje maakt meteen een leuke indruk op ons. Hoewel het een oud centrum heeft, is het door de universiteit en outdoor activiteiten ook een bruisende en hippe plaats. Doordat de rit zelf al mooi is geweest en wij even willen rusten, besluiten wij een aantal wasjes te draaien en te relaxen. Dit moet ook gebeuren!

Eén van de redenen om naar Durango te gaan is het nabijgelegen Mesa Verde National Park. Wij hebben natuurlijk al diverse Cliff Dwellings en Pueblos gezien, maar volgens de Park Ranger
 is dit het hoogtepunt met betrekking tot de oudheid in deze regio. Helaas voor ons zijn enkele delen afgesloten, vanwege vallende rotsen. Later komen wij er ook nog eens achter dat er losse dagkaarten nodig zijn om de Palace te bezoeken. Al met al moeten wij het doen met vergezichten (wel erg indrukwekkend trouwens) en wandelingen door de natuur.

In Durango ontbijten wij twee keer bij Oscars Cafe (heerlijke hashbrowns) en vandaag nemen wij twee slices of pie mee als lunch, want de Million Dollar Highway staat op het programma via de Red Mountain Pass. Gelukkig is het weer goed, want deze bergpas is smal met steile afgronden ernaast en op veel plaatsen is er geen vangrail. Wij rijden tussen de enorme bergen door en het landschap wordt steeds witter en witter. Wij gaan via Silverton over de top op 3358 meter en dalen daarna af richting Ouray (geen tijd om een duik te nemen in de hot springs), waar de rode bergwanden voor ons opdoemen. Uiteindelijk slaan wij in Montrose rechtsaf richting Black Canyon of the Gunnison National Park.
Dit is wederom een canyon, maar de wanden zijn zwart en steil. Op sommige punten is de canyon slechts enkele tientallen meters breed. Het park is een verrassing voor ons wat betreft natuurschoon. Na de lichte teleurstelling van Mesa Verde is dit een onverwacht hoogtepunt. Aan het eind van de scenic drive besluiten wij een wandeling te maken richting het hoogste punt van het park. Links en rechts van ons doemen de besneeuwde bergtoppen op met naast ons de zwarte canyon. De wandeling blijkt net iets te lang te zijn om ook het eindpunt te bereiken en wij besluiten om op een gegeven moment om te keren. Want wat je heen loopt, moet je ook terug lopen. Wij willen namelijk voor het donker op onze eindbestemming, Grand Junction, arriveren. Uiteindelijk komen wij wederom moe, maar voldaan, aan op onze rustplaats voor deze dag.
De volgende ochtend sluiten wij Colorado af met een bezoek een het nabijgelegen Colorado National Monument. Hier zijn de rode rotsen weer terug van weggeweest en bieden ons een voorproefje van wat ons in Utah te wachten staat! Na enkele uren rondgereden en gewandeld te hebben, is het op naar Moab!

Populaire posts van deze blog

Keep the car running

Na Niagara on the Lake volgt er een lange reisdag naar Gananoque, waar we pas 's avonds arriveren. We verblijven hier in een oud Victoriaans landhuis, onze eerste Airbnb tijdens deze trip en dat bevalt meteen goed! De reden om Gananoque aan te doen is de ligging, het ligt namelijk middenin het 1000 Islands district . Dit district met zijn vele eilanden (meer dan 1000 zelfs!) is werkelijk prachtig. We rijden naar Ivy Lea om van daaruit een boottocht van een uur door het gebied te doen. De boottocht is echt adembenemend mooi. Het zonnetje schijnt waardoor het water een mooie blauwe kleur heeft en de eilandjes kun je pas echt goed zien als je er met een boot langs vaart. Hoogtepunt van de tocht is Boldt Castle ; een kasteel dat miljonair George Boldt liet bouwen voor zijn vrouw Louise. De tragiek van het verhaal is dat zij stierf nog voordat het kasteel af was en ze er dus nooit hebben gewoond. De bouw werd stop gezet en het kasteel raakte in verval. U

Oh Canada

Na maanden van plannen, dingen schrappen, weer opnieuw plannen, boeken, annuleren en herboeken was het zaterdag dan zover: onze grote reis kon beginnen! Na een goede vlucht met slechts een half uur vertraging en een relaxte majtie door de medicatie zetten we voet op Canadese bodem!   Het is toch altijd even wennen dat tijdsverschil. Je vertrekt om 12 uur 's middags om 8 uur later om 2 uur 's middags te landen. Onze interne klokjes waren dan ook flink van slag en het liefst zouden we meteen het bed induiken. Niet doen natuurlijk! Eerst dan maar Toronto verkennen. Het bleek al snel dat we in een leuke buurt zaten toen we met de taxi naar het hotel reden. Dus gelijk maar even rondgelopen om eerst wat te eten en daarna wat rond te kijken. Helaas hielden we dit niet al te lang vol en belandden we al om 19 uur op bed. Het gevolg was uiteraard dat we om 5 uur 's nachts klaarwakker waren. Gelukkig daarna weer in slaap gevallen en om 8 uur opgestaan.     Het voordeel va

Four stars out of five

Over onze laatste bestemming hebben we een tijd zitten twijfelen. We zouden eigenlijk naar Nusa Ceningan gaan, een klein bounty eilandje ten zuidoosten van Bali om echt nog het tropische gevoel mee te krijgen. Echter werd ook dit eilandje getroffen door de recente aardbevingen in Lombok en vertrouwen we er niet op om nu op een klein eiland te gaan zitten. Na veel wikken en wegen besluiten we pas in Ubud om als laatste bestemming Canggu te nemen. We horen hier goede verhalen over. We boeken 4 nachten omdat we ook geen zin meer hebben om steeds alles heen en weer te slepen. Onze chauffeur Komang, die ons eerder de omgeving van Ubud heeft laten zien, rijdt ons naar Canngu. Dit plaatsje gelegen aan zee ligt 1,5 uur ten zuiden van Ubud en ligt vlak bij de toeristische plaatsen Kuta en Denpasar. Zodra we er aan komen is het meteen duidelijk dat dit niet de ideale bestemming voor ons is. Het stadje bestaat uit 2 lange straten die naar zee lopen en langs deze straten zitten allemaal hippe re