Doorgaan naar hoofdcontent

Radio Kootwijk, hier Bandoeng!

Het is maar goed dat we ons hotel het vervoer naar Bandung hebben laten regelen want de Grab (Aziatische Uber) brengt ons naar zo'n afgelegen plek achter een mall waar je normaal echt nooit zou komen. Wat dat betreft valt hier nog een wereld te winnen wat betreft aanduiding en vindbaarheid op internet.

De rit wordt spannend; het zal ergens tussen de 3 en 8 uur duren omdat het verkeer druk en onvoorspelbaar is. We hebben geluk, we doen er 3,5 uur over.

Aangekomen in Bandung denken we slim te zijn en de taxi op de meter te laten rijden, het hotel is namelijk niet zo ver weg en we hebben even geen zin in het spel dat afdingen heet. Dat blijkt een foute keuze want de chauffeur neemt een enorme omweg zodat de meter mooi oploopt. We zullen voortaan dus toch maar weer een vaste prijs afspreken om dit soort toestanden te voorkomen.

Omdat we vernomen hebben dat Bandung zelf geen mooie stad is zullen we ons vooral richten op de omgeving van Bandung, omdat die wel mooi is. We gaan op zoek naar een chauffeur voor een dag die ons de mooie plekjes kan laten zien. Ook deze zoektocht is een onmogelijke queeste. Uiteindelijk komen we op een blog terecht die Diaz Travel aanraadt. Ik stuur ze een appje en binnen een paar minuten hebben we een chauffeur voor de volgende ochtend geregeld.

'S ochtends staat Henry ons op te wachten. Hij heeft een hele planning gemaakt van dingen die hij ons wil laten zien. De eerste stop is een rijstveld. Zo op het eerste gezicht is dit niet zo boeiend. We hadden een groen rijstveld verwacht op een heuvel met verschillende lagen. Wat er voor ons ligt is vlak en ziet er dor uit. Hebben we er wel goed aangedaan om deze tour te nemen of zijn we in een "tourist trap" getrapt? Eenmaal op het veld blijkt het toch wel interessant. Ze zijn bezig met de laatste fase van de rijst: het oogsten en laten drogen. Het water laten ze eerst weglopen waardoor ze het gemakkelijk af kunnen snijden en kloppen vervolgens de rijst van de takken die veel weghebben van graan. We spreken ook nog een paar werkers op het land, Henry fungeert als tolk.

We gaan weer verder naar hetgeen waar we eigenlijk voor kwamen, Kawah Putih. Dit is een groot zwavelmeer. Eerst worden we naar boven gereden in een aftands busje waar 10 man ingepropt wordt. We hobbelen naar boven en hebben vanaf daar een mooi uitzicht over het meer. Het heeft wel wat weg van Yellowstone, ook de geur is ons erg bekend. We lopen naar beneden waar je zowat het meer in kunt lopen. Afrastering heb je hier niet. Dit heeft helaas ook tot gevolg dat we plastic en andere rotzooi aan de randen zien liggen. Iets wat we helaas tijdens de reis nog vaak zullen zien.

De terugweg met het busje is helemaal spannend nu we in een busje zitten zonder deuren en de chauffeur als een malle naar beneden raast. Ik kan me niet voorstellen dat er nog nooit iemand uitgevlogen is.

De volgende stop is een bezoek aan een theeplantage. Wat is dit indrukwekkend! Zover als het zicht reikt alleen maar groene planten, wow! We lopen er doorheen en er is niemand te bekennen. Henry neemt ons mee naar een rots middenin het rijstveld zodat we een mooi uitzicht hebben. Op de bassen van een bruiloft verderop na is het hier bijna stil, dat hebben we nog niet meegemaakt in Indonesiƫ. We nemen de omgeving goed in ons op en gaan verder naar de laatste bestemming.

Inmiddels begint er een mist neer te dalen en begint het licht te regenen. Hopelijk valt er nog iets te zien op de volgende bestemming!

Ergens stond al dat de hot springs van Kawah Rengganis idyllisch waren en we worden inderdaad niet teleurgesteld. Het ligt verborgen in de bergen waardoor je zonder gids er eigenlijk niet kunt komen. Dit heeft als effect dat er maar een handjevol toeristen zijn als wij er aankomen. De mist geeft een extra magisch effect, we zijn in een soort mystiek sprookje belandt. We steken even de voeten in de pool en lopen mee met Henry naar zijn favoriete locatie. We lopen steeds dieper de bossen in, door water heen, en steeds als we denken er te zijn klimt Henry weer een rots op. Uiteindelijk komen we bij een verborgen waterval uit. Dit is inderdaad wel heel idyllisch! We voelen ons even alleen op de wereld.

Na de klim weer omhoog en omlaag naar de auto zijn we allemaal wel moe, Henry incluis. De volgende dag hebben we weer een reisdag op de planning, een 8 uur durende treinrit naar Yogyakarta. Het is dus niet erg dat we er weer op tijd in liggen.

Populaire posts van deze blog

Keep the car running

Na Niagara on the Lake volgt er een lange reisdag naar Gananoque, waar we pas 's avonds arriveren. We verblijven hier in een oud Victoriaans landhuis, onze eerste Airbnb tijdens deze trip en dat bevalt meteen goed! De reden om Gananoque aan te doen is de ligging, het ligt namelijk middenin het 1000 Islands district . Dit district met zijn vele eilanden (meer dan 1000 zelfs!) is werkelijk prachtig. We rijden naar Ivy Lea om van daaruit een boottocht van een uur door het gebied te doen. De boottocht is echt adembenemend mooi. Het zonnetje schijnt waardoor het water een mooie blauwe kleur heeft en de eilandjes kun je pas echt goed zien als je er met een boot langs vaart. Hoogtepunt van de tocht is Boldt Castle ; een kasteel dat miljonair George Boldt liet bouwen voor zijn vrouw Louise. De tragiek van het verhaal is dat zij stierf nog voordat het kasteel af was en ze er dus nooit hebben gewoond. De bouw werd stop gezet en het kasteel raakte in verval. U

Oh Canada

Na maanden van plannen, dingen schrappen, weer opnieuw plannen, boeken, annuleren en herboeken was het zaterdag dan zover: onze grote reis kon beginnen! Na een goede vlucht met slechts een half uur vertraging en een relaxte majtie door de medicatie zetten we voet op Canadese bodem!   Het is toch altijd even wennen dat tijdsverschil. Je vertrekt om 12 uur 's middags om 8 uur later om 2 uur 's middags te landen. Onze interne klokjes waren dan ook flink van slag en het liefst zouden we meteen het bed induiken. Niet doen natuurlijk! Eerst dan maar Toronto verkennen. Het bleek al snel dat we in een leuke buurt zaten toen we met de taxi naar het hotel reden. Dus gelijk maar even rondgelopen om eerst wat te eten en daarna wat rond te kijken. Helaas hielden we dit niet al te lang vol en belandden we al om 19 uur op bed. Het gevolg was uiteraard dat we om 5 uur 's nachts klaarwakker waren. Gelukkig daarna weer in slaap gevallen en om 8 uur opgestaan.     Het voordeel va

Four stars out of five

Over onze laatste bestemming hebben we een tijd zitten twijfelen. We zouden eigenlijk naar Nusa Ceningan gaan, een klein bounty eilandje ten zuidoosten van Bali om echt nog het tropische gevoel mee te krijgen. Echter werd ook dit eilandje getroffen door de recente aardbevingen in Lombok en vertrouwen we er niet op om nu op een klein eiland te gaan zitten. Na veel wikken en wegen besluiten we pas in Ubud om als laatste bestemming Canggu te nemen. We horen hier goede verhalen over. We boeken 4 nachten omdat we ook geen zin meer hebben om steeds alles heen en weer te slepen. Onze chauffeur Komang, die ons eerder de omgeving van Ubud heeft laten zien, rijdt ons naar Canngu. Dit plaatsje gelegen aan zee ligt 1,5 uur ten zuiden van Ubud en ligt vlak bij de toeristische plaatsen Kuta en Denpasar. Zodra we er aan komen is het meteen duidelijk dat dit niet de ideale bestemming voor ons is. Het stadje bestaat uit 2 lange straten die naar zee lopen en langs deze straten zitten allemaal hippe re