Doorgaan naar hoofdcontent

De Gordel van Smaragd

Na 10 dagen Java gaan we verder met Bali, waar we ook 10 dagen zullen blijven. We merken dat het vele reizen en vroeg opstaan op Java er wel ingehakt heeft dus we zijn wel toe aan wat meer relaxtijd.

Vanaf Banyuwangi nemen we de veerboot naar Gillimanuk. De verhalen over te vol bepakte boten die regelmatig zinken proberen we maar niet al teveel aan te denken. Gelukkig valt het hartstikke mee en komen we helemaal veilig aan op Bali. We worden opgehaald door ons hotel wat weer een afdingronde met de lokale taxi scheelt.

Ons hotel ligt in Pejarakan, vlakbij het National Park Menjangan Island. Het is een heerlijk afgelegen hotel met maar 2 andere hotelgasten waar we gelijk een klik mee hebben. Leuk om even mee te kletsen en een Bintang te drinken.

Onze chauffeur vertelt ons dat je vanuit het hotel een snorkeltrip kunt regelen dus we boeken dat meteen voor de volgende dag. Ook vertelt hij dat we 's avonds meekunnen naar de lokale tempel als we daar interesse in hebben. Daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen!

Als we 's avonds op de afgesproken tijd op de chauffeur staan te wachten is hij echter in geen velden of wegen te bekennen. We vertellen aan het personeel dat we naar de tempel zouden gaan. De chauffeur moest alleen onverwacht ergens heen, dus bieden een jongen en een meisje aan om met ons mee te gaan. Wayan en Ketut doen ons eerst een sarong om en Guy nog een doek op het hoofd. Terwijl we naar de tempel lopen vertellen ze ons van alles over hun leven, de gebruiken, de taal etc. We voelen ons meteen bij hun op ons gemak.

Bij de tempel aangekomen volgen we precies de aanwijzingen op die ons gegeven worden. Guy volgt Wayan en Maaike Ketut want er zijn een aantal dingen die verschillend zijn voor mannen en vrouwen. Ze leren ons de woorden die we uit moeten spreken en de handelingen die we moeten doen, zoals het drinken van water en het plakken van rijst op je voorhoofd en hals.

We lopen verder het tempelcomplex in waar vijf verschillende kleinere tempels zijn waar je verschillende Goden kunt aanbidden. Bij elk van de vijf wordt er een kleine offering gedaan, wierook aangestoken en worden de woorden en handelingen weer herhaalt. Na de vijfde tempel wordt er water over ons heen gegooid waardoor onze zielen weer schoon zijn. Een hele bijzondere ervaring! Het meest bijzondere vinden wij het dat we dit met twee lokale jongeren hebben kunnen doen zonder dat er een massa toeristen bij is.

De volgende dag worden we 's ochtends opgepikt bij het hotel om te gaan snorkelen. We zitten samen met 10 anderen op het bootje die naar Menjangan Island vaart, een nationaal park dat bekend staat om de mooie snorkelplekken. Daarnaast is het bekend om de vele herten die het eiland bewonen. We zien inderdaad 2 herten met een baby hert op het strand staan.

Eerst gaan we snorkelen op een plek met een muur van koraal. Het koraal bereikt bijna de zee en gaat dan plots de diepte in. Een mooie plek om te snorkelen en allerlei kleurige visjes te spotten. Het bootje wacht ons een eindje verder op waar we de lunch van het hotel nuttigen. Nooit geweten dat koude nassi goreng ook erg lekker is!

Daarna varen we een stukje verder naar de zogenaamde "Coral Garden" waar je vlak boven het koraal kon snorkelen met ook daar weer allemaal diverse visjes en mooi koraal. Maaike heeft nooit eerder gesnorkeld dus die kijkt haar ogen uit. Guy heeft het al eerder gedaan maar vindt dit de mooiste snorkelervaring tot nu toe. Hoewel we zeker niet de enigen in het water waren voelde het toch alsof je bijna alleen was. Die rust onder het water, het kijken naar alle kleuren en levendigheid, een hele ervaring.

Op de boot terug merken we bij Guy al dat hij aardig verbrand is en pas later blijkt ook Maaike flink verbrand te zijn. We hebben er niet aan gedacht dat met een shirt aan snorkelen verstandiger was. Ook al waren we goed ingesmeerd, de zon is zo sterk dat we alsnog erg verbrand zijn. Ongemakkelijk maar het was de ervaring waard.

Als we terugkomen bij het hotel pakken we alles snel in en brengt de chauffeur ons naar onze volgende bestemming: Munduk. We hadden al gelezen dat dit een oase van rust is te midden van allemaal rijstvelden en we komen dan ook aan bij een idyllisch hotel wat helemaal weg is van de reuring van alledag. Een goeie plek om lekker even uit te rusten en aan het zwembad te hangen. Mooi ook om te zien dat er op Bali nog degelijk plekken bestaan die nog niet overspoeld zijn door toeristen. Nog even genieten van de rust want de volgende bestemming is Ubud, een van de meest populaire plekken voor toeristen op Bali.

Populaire posts van deze blog

Keep the car running

Na Niagara on the Lake volgt er een lange reisdag naar Gananoque, waar we pas 's avonds arriveren. We verblijven hier in een oud Victoriaans landhuis, onze eerste Airbnb tijdens deze trip en dat bevalt meteen goed! De reden om Gananoque aan te doen is de ligging, het ligt namelijk middenin het 1000 Islands district . Dit district met zijn vele eilanden (meer dan 1000 zelfs!) is werkelijk prachtig. We rijden naar Ivy Lea om van daaruit een boottocht van een uur door het gebied te doen. De boottocht is echt adembenemend mooi. Het zonnetje schijnt waardoor het water een mooie blauwe kleur heeft en de eilandjes kun je pas echt goed zien als je er met een boot langs vaart. Hoogtepunt van de tocht is Boldt Castle ; een kasteel dat miljonair George Boldt liet bouwen voor zijn vrouw Louise. De tragiek van het verhaal is dat zij stierf nog voordat het kasteel af was en ze er dus nooit hebben gewoond. De bouw werd stop gezet en het kasteel raakte in verval. U

Oh Canada

Na maanden van plannen, dingen schrappen, weer opnieuw plannen, boeken, annuleren en herboeken was het zaterdag dan zover: onze grote reis kon beginnen! Na een goede vlucht met slechts een half uur vertraging en een relaxte majtie door de medicatie zetten we voet op Canadese bodem!   Het is toch altijd even wennen dat tijdsverschil. Je vertrekt om 12 uur 's middags om 8 uur later om 2 uur 's middags te landen. Onze interne klokjes waren dan ook flink van slag en het liefst zouden we meteen het bed induiken. Niet doen natuurlijk! Eerst dan maar Toronto verkennen. Het bleek al snel dat we in een leuke buurt zaten toen we met de taxi naar het hotel reden. Dus gelijk maar even rondgelopen om eerst wat te eten en daarna wat rond te kijken. Helaas hielden we dit niet al te lang vol en belandden we al om 19 uur op bed. Het gevolg was uiteraard dat we om 5 uur 's nachts klaarwakker waren. Gelukkig daarna weer in slaap gevallen en om 8 uur opgestaan.     Het voordeel va

Four stars out of five

Over onze laatste bestemming hebben we een tijd zitten twijfelen. We zouden eigenlijk naar Nusa Ceningan gaan, een klein bounty eilandje ten zuidoosten van Bali om echt nog het tropische gevoel mee te krijgen. Echter werd ook dit eilandje getroffen door de recente aardbevingen in Lombok en vertrouwen we er niet op om nu op een klein eiland te gaan zitten. Na veel wikken en wegen besluiten we pas in Ubud om als laatste bestemming Canggu te nemen. We horen hier goede verhalen over. We boeken 4 nachten omdat we ook geen zin meer hebben om steeds alles heen en weer te slepen. Onze chauffeur Komang, die ons eerder de omgeving van Ubud heeft laten zien, rijdt ons naar Canngu. Dit plaatsje gelegen aan zee ligt 1,5 uur ten zuiden van Ubud en ligt vlak bij de toeristische plaatsen Kuta en Denpasar. Zodra we er aan komen is het meteen duidelijk dat dit niet de ideale bestemming voor ons is. Het stadje bestaat uit 2 lange straten die naar zee lopen en langs deze straten zitten allemaal hippe re