Doorgaan naar hoofdcontent

Do you know the way to Santa Fe?

Na de bijzondere ervaringen in Carlsbad hebben we weer iets unieks op de planning staan. We gaan naar een Pow Wow in Albuquerque. Dit is een bijeenkomst voor Native Americans. Dit is de grootste van Noord-Amerika en lijkt meer op een festival. Het mooie aan deze specifieke Pow Wow is dat iedereen welkom is. Je krijgt daarom een mooi inkijkje die je als buitenstaander normaal niet snel krijgt. Zo zien we een paardenoptocht, verschillende ceremoniƫle dansen en een optreden met grote trommels en traditionele zang. We zien de mooiste outfits en kijken echt onze ogen uit. We zijn inmiddels erg van Mexicaans eten gaan houden dus ook wat dat betreft zitten we hier goed.
We maken het niet al te laat want we moeten nog door naar Santa Fe. We blijven hier 3 dagen want Santa Fe is omgeven door verschillende national monuments en andere bezienswaardigheden. We gaan eerst naar Bandelier National Monument, het bekendste park in de omgeving. Als we vertrekken is het een graad of 15 dus de lange broek gaat weer aan. Dat je je hier goed in temperatuur kan vergissen is snel weer duidelijk, zodra we bij het park aankomen voelt het eerder als 28 graden. Gelukkig is het geen groot park met lange hikes dus we redden het prima met onze fles water.

Eerst lopen we langs de fundamenten van een pueblo, een van de velen die we inmiddels gezien hebben in Arizona en New Mexico. Indrukwekkender zijn de cliff dwellings. Deze zijn niet vergelijkbaar met Tonto maar zijn echt grotten die rechtstreeks in de rotsen zijn uitgehouwen. Bijzonder is dat je er met een trappetje zelf even in kunt klimmen. Binnenin zo’n kamer zie je nog het zwartgeblakerde plafond en de kuil waar men ooit vuur in brandde. Het is lekker koel binnen, een welkome afwisseling van de hitte buiten.
Omdat het park niet groot is staan we binnen 1,5 uur weer buiten het visitor centre. We hebben daardoor nog tijd om de omgeving eens goed te verkennen. We zijn in de buurt van Los Alamos, beter bekend vanwege het “Manhattan Project” maar helaas is het daaraan gewijde museum al gesloten. We rijden verder door de omgeving op zoek naar een oud adobe kerkje in Chimayo, El Santuario de Chimayo.

Dit kerkje werd in het begin van de negentiende eeuw gebouwd door de Spanjaarden en is daarmee de oudste nog bestaande kerk gebouwd in deze stijl. Het is inmiddels een pelgrimsoord waar mensen op af komen die genezing zoeken voor zichzelf of een van hun geliefden. Achter de kerk staat er een grote muur waar mensen foto’s achter kunnen laten van hun geliefden zodat mensen voor hen kunnen bidden.
De kerk zelf is vrij klein en redelijk sober maar met name de omgeving is prachtig. Wat een rust! Achter het kerkje loopt een riviertje wat het geheel nog idyllischer maakt. Er lopen nauwelijks mensen rond wat het nog unieker maakt, zeker als je bedenkt dat er 300.000 bezoekers per jaar komen. We sluiten de dag helemaal in stijl af bij een mooie ranch in de buurt waar we wederom Mexicaans eten.
De volgende dag gaan we naar een minder bekend park, Kasha-Katuwe Tent Rocks. Dit park bestaat pas sinds 2006 en is wat ons betreft echt een onontdekt pareltje. In eerste instantie is het plan om een beetje rustig aan te doen en alleen een klein rondje te lopen tussen de grote rotsen in de vorm van tenten. Als we echter een bord zien die een kleine hike aankondigt tussen de rotsen door is onze interesse gewekt. We klimmen door nauwe openingen en komen uit tussen deze grote “tenten”. Dit zien we echter op dat moment niet maar pas als we verder naar boven klimmen. Het is een fikse klim maar het is een hele gave tocht met een mooi uitzicht over deze rotsen.
Onze voeten zijn flink moe als we bij de auto terugkomen maar we willen toch ook nog even Santa Fe zelf in. Het is een leuke stad met allemaal winkels en restaurants in adobe stijl. We eten een burger aan de Plaza, middenin het centrum met een mooi uitzicht. Daarna wandelen we wat rond maar echt lang houden we het niet uit. Gelukkig is de stad niet heel groot dus we krijgen er een goed beeld van.
Dan is het alweer tijd om afscheid te nemen van New Mexico en ons volgende avontuur aan te gaan: Colorado!

Populaire posts van deze blog

Keep the car running

Na Niagara on the Lake volgt er een lange reisdag naar Gananoque, waar we pas 's avonds arriveren. We verblijven hier in een oud Victoriaans landhuis, onze eerste Airbnb tijdens deze trip en dat bevalt meteen goed! De reden om Gananoque aan te doen is de ligging, het ligt namelijk middenin het 1000 Islands district . Dit district met zijn vele eilanden (meer dan 1000 zelfs!) is werkelijk prachtig. We rijden naar Ivy Lea om van daaruit een boottocht van een uur door het gebied te doen. De boottocht is echt adembenemend mooi. Het zonnetje schijnt waardoor het water een mooie blauwe kleur heeft en de eilandjes kun je pas echt goed zien als je er met een boot langs vaart. Hoogtepunt van de tocht is Boldt Castle ; een kasteel dat miljonair George Boldt liet bouwen voor zijn vrouw Louise. De tragiek van het verhaal is dat zij stierf nog voordat het kasteel af was en ze er dus nooit hebben gewoond. De bouw werd stop gezet en het kasteel raakte in verval. U

Oh Canada

Na maanden van plannen, dingen schrappen, weer opnieuw plannen, boeken, annuleren en herboeken was het zaterdag dan zover: onze grote reis kon beginnen! Na een goede vlucht met slechts een half uur vertraging en een relaxte majtie door de medicatie zetten we voet op Canadese bodem!   Het is toch altijd even wennen dat tijdsverschil. Je vertrekt om 12 uur 's middags om 8 uur later om 2 uur 's middags te landen. Onze interne klokjes waren dan ook flink van slag en het liefst zouden we meteen het bed induiken. Niet doen natuurlijk! Eerst dan maar Toronto verkennen. Het bleek al snel dat we in een leuke buurt zaten toen we met de taxi naar het hotel reden. Dus gelijk maar even rondgelopen om eerst wat te eten en daarna wat rond te kijken. Helaas hielden we dit niet al te lang vol en belandden we al om 19 uur op bed. Het gevolg was uiteraard dat we om 5 uur 's nachts klaarwakker waren. Gelukkig daarna weer in slaap gevallen en om 8 uur opgestaan.     Het voordeel va

Four stars out of five

Over onze laatste bestemming hebben we een tijd zitten twijfelen. We zouden eigenlijk naar Nusa Ceningan gaan, een klein bounty eilandje ten zuidoosten van Bali om echt nog het tropische gevoel mee te krijgen. Echter werd ook dit eilandje getroffen door de recente aardbevingen in Lombok en vertrouwen we er niet op om nu op een klein eiland te gaan zitten. Na veel wikken en wegen besluiten we pas in Ubud om als laatste bestemming Canggu te nemen. We horen hier goede verhalen over. We boeken 4 nachten omdat we ook geen zin meer hebben om steeds alles heen en weer te slepen. Onze chauffeur Komang, die ons eerder de omgeving van Ubud heeft laten zien, rijdt ons naar Canngu. Dit plaatsje gelegen aan zee ligt 1,5 uur ten zuiden van Ubud en ligt vlak bij de toeristische plaatsen Kuta en Denpasar. Zodra we er aan komen is het meteen duidelijk dat dit niet de ideale bestemming voor ons is. Het stadje bestaat uit 2 lange straten die naar zee lopen en langs deze straten zitten allemaal hippe re