Doorgaan naar hoofdcontent

Portlandia

Door de voedselvergiftiging moeten we eerst even op gang komen. Omdat we een dag langer in Twin Falls zijn gebleven hebben we een flinke rit voor de boeg naar the Dalles van in totaal 780 kilometer. Een voordeel van onze gesteldheid is dat we nauwelijks kunnen eten dus op een paar korte stops na kunnen we wel vrij vlot doorrijden. Na een minieme maaltijd 's avonds gaan we op tijd naar bed en voelen we ons de volgende dag weer een stukje beter.

Vandaag staat de Columbia River Gorge op het programma. Dit bosrijke gebied volgt de Columbia River en zit vol met mooie groene stukken met idyllische watervallen. Er waren laatst fikse bosbranden dus we hopen dat er nog wat groen over zou zijn. Gelukkig is er nog genoeg groen te bekennen maar door de bosbranden is de scenic byway gesloten en kunnen we dus alleen via de interstate langs deze plekken razen. We hebben wel pech deze reis...

We geven de moed echter niet op en bezoeken het visitors center om zo wat meer kennis over de geschiedenis op te doen. Zo leren we alles over de Lewis en Clark expeditie. Zij waren de eersten die Washington state en Oregon verkenden. Daarnaast leren we over de oorspronkelijke bewoners van het continent en dat dieren vroeger veel groter waren dan tegenwoordig. Daarvan zie je hier het bewijs van een mammoet op schaal met daarnaast een mini Maaike.

Als we hier uitgekeken zijn rijden we in een ruk door naar Portland, we kunnen immers nergens onderweg stoppen. We checken in en gaan meteen op pad zodat we nog wat van de dag kunnen maken. We nemen een tram naar Pioneer Square waar we eerst bij een shopping mall rondkijken. Daarna lopen we nog wat rond in downtown Portland en komen we bij een leuk restaurantje terecht. 's Avonds verkennen we onze buurt die vol zit met allemaal kroegjes en clubs. We stappen binnen bij de Kitkat club. Als de uitsmijter ons vertelt dat we de performers elke keer fooi moeten geven na een optreden begint er al iets te dagen. En ja hoor, we zijn terecht gekomen in een stripclub!  Niet gek aangezien Portland de meeste stripclubs per inwoner heeft ;) We vinden dit beiden wel prima en drinken er een paar drankjes. We maken het niet al te laat want we zijn beiden nog gaar van de voorgaande dagen.

Hier een crashcourse Portland om de vibe te begrijpen

De volgende dag hebben we nog de hele dag in Portland. We ontbijten uitgebreid en nemen een kijkje op de Saturday Market. De markt heeft een beetje de Berlijn vibe met allemaal leuke kraampjes. Als we hier zijn uitgekeken lopen we naar  Powell's, de grootste boekenwinkel ter wereld. We kijken onze ogen hier uit en schaffen uiteraard een paar boeken aan. Daarna willen we naar de Japanse tuinen. Dit schijnen de grootste Japanse tuinen buiten Japan te zijn. Als we er aankomen is het al het einde van de dag en als blijkt dat je dan ook nog eens 20 dollar per persoon moet betalen voor het uurtje dat we er nog kunnen rondlopen, besluiten we dat we dat iets te gortig vinden. Dan maar naar de rozentuin met een mooi uitzicht op Mount Hood en downtown Portland.

Saturday Market

We eten sushi in onze eigen buurt en doen weer een poging tot uitgaan. De kroegjes en bars zijn het allemaal net niet maar de Dixie Tavern ziet er wel leuk uit. We doen ook hier een paar drankjes maar we voelen ons er niet echt thuis. Dus maar weer op tijd naar bed... Op de een of andere manier komt Portland niet helemaal bij ons binnen. We horen van meerdere mensen dat het zo'n leuke stad is maar wij vinden het vooral een stad vol zwervers die niet makkelijk te doorgronden is. En dat terwijl de slogan "Keep Portland weird" ons best wel aanstaat ;)

We vinden het dan ook niet heel erg om Portland te verlaten. Bovendien hebben we weer een mooi stuk natuur op de planning staan: Mount St Helen. Hoewel we al in veel vulkanische gebieden zijn geweest is dit de eerste recent actieve vulkaan die we bezoeken. De vulkaan barstte in 1980 nog uit en verloor toen een flink stuk aan hoogte. 400 meter werd de lucht in geblazen en ook de hele zijkant van de vulkaan barstte de lucht in. 57 mensen kwamen er bij om het leven omdat niemand verwachtte dat de uitbarsting zo heftig zou zijn.

Gelukkig zijn ze tegenwoordig beter in het voorspellen van uitbarstingen zodat wij rustig (van een afstand) de vulkaan kunnen bekijken. En dat is behoorlijk indrukwekkend! Het is bijna niet voor te stellen dat zo’n groot deel van de vulkaan nog geen 40 jaar geleden de lucht in is gegaan. Ik heb ter vergelijking een foto bijgevoegd van de dag voor de uitbarsting.

Mount St Helen de dag voor de uitbarsting
Mount St Helen anno 2017
Hierna volgt nog 1 blog: Olympic National Park en Seattle!

Populaire posts van deze blog

Keep the car running

Na Niagara on the Lake volgt er een lange reisdag naar Gananoque, waar we pas 's avonds arriveren. We verblijven hier in een oud Victoriaans landhuis, onze eerste Airbnb tijdens deze trip en dat bevalt meteen goed! De reden om Gananoque aan te doen is de ligging, het ligt namelijk middenin het 1000 Islands district . Dit district met zijn vele eilanden (meer dan 1000 zelfs!) is werkelijk prachtig. We rijden naar Ivy Lea om van daaruit een boottocht van een uur door het gebied te doen. De boottocht is echt adembenemend mooi. Het zonnetje schijnt waardoor het water een mooie blauwe kleur heeft en de eilandjes kun je pas echt goed zien als je er met een boot langs vaart. Hoogtepunt van de tocht is Boldt Castle ; een kasteel dat miljonair George Boldt liet bouwen voor zijn vrouw Louise. De tragiek van het verhaal is dat zij stierf nog voordat het kasteel af was en ze er dus nooit hebben gewoond. De bouw werd stop gezet en het kasteel raakte in verval. U

Oh Canada

Na maanden van plannen, dingen schrappen, weer opnieuw plannen, boeken, annuleren en herboeken was het zaterdag dan zover: onze grote reis kon beginnen! Na een goede vlucht met slechts een half uur vertraging en een relaxte majtie door de medicatie zetten we voet op Canadese bodem!   Het is toch altijd even wennen dat tijdsverschil. Je vertrekt om 12 uur 's middags om 8 uur later om 2 uur 's middags te landen. Onze interne klokjes waren dan ook flink van slag en het liefst zouden we meteen het bed induiken. Niet doen natuurlijk! Eerst dan maar Toronto verkennen. Het bleek al snel dat we in een leuke buurt zaten toen we met de taxi naar het hotel reden. Dus gelijk maar even rondgelopen om eerst wat te eten en daarna wat rond te kijken. Helaas hielden we dit niet al te lang vol en belandden we al om 19 uur op bed. Het gevolg was uiteraard dat we om 5 uur 's nachts klaarwakker waren. Gelukkig daarna weer in slaap gevallen en om 8 uur opgestaan.     Het voordeel va

Four stars out of five

Over onze laatste bestemming hebben we een tijd zitten twijfelen. We zouden eigenlijk naar Nusa Ceningan gaan, een klein bounty eilandje ten zuidoosten van Bali om echt nog het tropische gevoel mee te krijgen. Echter werd ook dit eilandje getroffen door de recente aardbevingen in Lombok en vertrouwen we er niet op om nu op een klein eiland te gaan zitten. Na veel wikken en wegen besluiten we pas in Ubud om als laatste bestemming Canggu te nemen. We horen hier goede verhalen over. We boeken 4 nachten omdat we ook geen zin meer hebben om steeds alles heen en weer te slepen. Onze chauffeur Komang, die ons eerder de omgeving van Ubud heeft laten zien, rijdt ons naar Canngu. Dit plaatsje gelegen aan zee ligt 1,5 uur ten zuiden van Ubud en ligt vlak bij de toeristische plaatsen Kuta en Denpasar. Zodra we er aan komen is het meteen duidelijk dat dit niet de ideale bestemming voor ons is. Het stadje bestaat uit 2 lange straten die naar zee lopen en langs deze straten zitten allemaal hippe re