Doorgaan naar hoofdcontent

New York, New York!

Voordat we in NYC belanden doen we nog een nieuwe staat aan: Connecticut. Helaas hebben we geen tijd om deze staat te verkennen want we hebben een reisdag gepland. Maar op het lijstje van staten kunnen we er inmiddels 6 afstrepen, 2 meer dan vorige keer.

We hebben een tof appartement via Airbnb in Brooklyn. De locatie komt ons goed uit omdat we de komende 2 avonden naar een sportwedstrijd gaan in het nabijgelegen Barclays Center. We zitten ook op een paar minuten afstand van de metro die ons rechtstreeks hierheen brengt.

Nadat we onze spullen hebben gedropt gaan we meteen door naar Barclays Center voor de eerste wedstrijd: een basketbalwedstrijd tussen de New Yorkse teams The Knicks en Brooklyn Nets. Eerst kopen we wat kleding in zodat we er helemaal bij horen.

Hier maken we voor het eerst het debiele alcoholbeleid in de VS mee: we mogen zonder ID geen bier kopen. Dat blijkt later maar goed ook want 1 biertje kost 12 (!!!) dollar. We houden het dus maar bij frisdrank en wat popcorn (bij elkaar ook 14 dollar). De wedstrijd wordt gewonnen door het team dat wij aanmoedigen (The Knicks) dus de avond kan gelukkig positief afgesloten worden ;)

De volgende dag staat een bezoekje aan het vrijheidsbeeld in de planning. Omdat we ook die dag weer naar Barclays Center gaan staan we extra vroeg op om de buurt van Battery Park te verkennen en dan met name de plek waar de Twin Towers vroeger stonden. Maaike is 15 jaar geleden vlak voor 11 september op het WTC geweest dus wilde graag terug naar deze plek. Helaas is het weer compleet omgeslagen, van 22 graden de dag ervoor naar een graad of 10 met regen die met bakken uit de hemel valt. We hebben er een mooie I <3 New York paraplu aan over gehouden maar we hadden het al snel helemaal met de regen gehad...

Ons bezoekje aan de voormalige Twin Towers valt letterlijk in het water en er staan zulke lange rijen voor het museum (iedereen wil binnen) dat we dit maar overgeslagen hebben. Door naar Battery Park om de boot naar het Vrijheidsbeeld te nemen. We zijn er mooi op tijd maar ook hier weer lange rijen, in de regen... Dit komt omdat iedereen uitgebreid door de beveiliging moet, zoals op het vliegveld. Ik probeer het idee, dat de beste plek om een aanslag te plegen in de rij zelf is, maar snel uit mijn hoofd te zetten.

Zoek het Vrijheidsbeeld...
Na een hele tijd wachten in de regen hebben we eindelijk een plekje op de boot. Het uitzicht is door het weer niet erg interessant. Als je goed kijkt zie je ergens het Vrijheidsbeeld. Gelukkig doemt ze dan toch op toen we met de boot in de buurt kwamen. We hadden crown tickets gekocht waarbij je helemaal bovenin de kroon kunt kijken. Eerst weer door de beveiliging, nadat we alles al in kluisjes hadden gestopt, want stel je voor... Na het lange wachten zijn we dan eindelijk binnen.

Eerst kijken we even naar een tentoonstelling waar de bouw van het beeld helemaal wordt toegelicht. Hier zie je ook op ware grootte een aantal dingen zoals haar gezicht en haar voet. Daarna met de lift naar boven waarna je uitkomt aan haar voeten. De rest moeten we met hele steile smalle wenteltrappen zelf doen. Het is bijzonder om binnen te zijn, je zit echt in het raamwerk en je ziet dus de vormen van haar jurk. Maar verder is er eigenlijk niet zoveel te zien. Bovenin de kroon kun je eigenlijk maar met z'n vieren staan en door het weer heb je ook niet echt een goed uitzicht. Wel zie je een stukje van de tablet die ze vasthoudt en de onderkant van haar arm. We zijn, in tegenstelling tot de andere duizenden bezoekers, in ieder geval even droog.

Als we weer buiten staan klaart het weer gelukkig op waardoor we nu Manhattan kunnen zien liggen. Mooi uitzicht! We hadden nog graag naar Ellis Island gewild maar door al het wachten en de beveiliging zijn we al 4,5 uur kwijt geweest. Terug dus naar het appartement om ons klaar te maken voor de volgende sportwedstrijd: ijshockey.

We gaan mee met mijn kennis Joseph die fan is van de Islanders en die vaste zitplaatsen heeft. Eerst spreken we af bij de Shake Shack en vervolgens gaan we weer naar Barclays Center. Omdat The Knicks dezelfde kleuren hebben als de Islanders kan ik mijn outfit van de avond ervoor aan, aangevuld met een Islanders muts en een foam hand. Want die hoor je natuurlijk te hebben bij een Amerikaanse sport!

De Islanders winnen gelukkig van de tegenstander dus de sfeer zit er extra goed in. Ook leuk om Joseph weer te zien en er samen met zijn vrienden een leuke avond van te maken, die eindigt met nog een biertje in de buurt. Afscheid hoeven we nog niet te nemen want de volgende avond gaan we nog samen uit eten.

Bij een bezoek aan NYC kan een museum natuurlijk niet ontbreken, wij kiezen voor MoMa. Een goede keuze want Guy en ik houden allebei van moderne kunst. We zien flink wat pareltjes van onder andere Van Gogh, Warhol, Mondriaan en Picasso. Starry Night van Van Gogh is de grootste trekpleister, een man of 50 staat er geobsedeerd naar te kijken. Het is natuurlijk ook een prachtig schilderij maar ik blijf het bizar vinden dat er bij sommige schilderijen niemand staat en bij anderen zoveel.

Dan moeten we alweer door naar onze volgende afspraak die we hebben staan: uit eten met Joseph en twee andere kennissen die ik nog ken van mijn eerste bezoek aan NY, Don en Hisako. Samen met hen en de twee kindjes van Don en Hisako gaan we naar een leuk Japans restaurant waarbij je zelf je vlees moet grillen. Hisako weet precies wat allemaal lekker is en we eten er heerlijk. Maar het is vooral erg gezellig omdat we flink wat bij te kletsen hebben, bizar dat het alweer 15 jaar geleden is!

Na het eten lopen we nog even met Joseph door New York. We gaan naar het bekende station Grand Central en naar Times Square. Helaas moeten we dan weer afscheid nemen, we beloven sneller terug te komen dan na 15 jaar!

Gelukkig hoeven we nog geen afscheid te nemen van de stad, we hebben nog een dag te gaan. De laatste dag van deze reis alweer, dat is slikken... Maar we hebben nog wat leuke dingen op het programma staan: we beginnen de laatste dag met een matinee van de musical The Book of Mormon. Deze musical is van de makers van South Park dus je weet al dat het over the top en beledigend is. En dat is het zeker! We lachen ons een deuk en verlaten zeer tevreden het theater. Wat een toffe musical!

De volgende stop is Central Park. Het is nog steeds erg koud en het waait ook nog eens hard dus na een tijdje rondlopen houden we het voor gezien. We zijn na al dat geloop deze vakantie het lopen af en toe ook wel even zat. Bovendien heeft Maaike een flinke verkoudheid opgelopen in Boston dus dat helpt ook niet echt mee. We zoeken op Tripadvisor een leuk restaurant op en we komen terecht bij een van de beste Italianen in New York: Don Antonio.

Dan is het echt het einde van deze fantastische reis. De volgende dag nemen we de taxi naar Newark (leuk detail: dit vliegveld ligt in New Jersey, weer een staat erbij!) om terug te vliegen naar huis. We kijken terug op een geweldige reis. Een ding weten we zeker... We gaan zeker weer terug!

Populaire posts van deze blog

Keep the car running

Na Niagara on the Lake volgt er een lange reisdag naar Gananoque, waar we pas 's avonds arriveren. We verblijven hier in een oud Victoriaans landhuis, onze eerste Airbnb tijdens deze trip en dat bevalt meteen goed! De reden om Gananoque aan te doen is de ligging, het ligt namelijk middenin het 1000 Islands district . Dit district met zijn vele eilanden (meer dan 1000 zelfs!) is werkelijk prachtig. We rijden naar Ivy Lea om van daaruit een boottocht van een uur door het gebied te doen. De boottocht is echt adembenemend mooi. Het zonnetje schijnt waardoor het water een mooie blauwe kleur heeft en de eilandjes kun je pas echt goed zien als je er met een boot langs vaart. Hoogtepunt van de tocht is Boldt Castle ; een kasteel dat miljonair George Boldt liet bouwen voor zijn vrouw Louise. De tragiek van het verhaal is dat zij stierf nog voordat het kasteel af was en ze er dus nooit hebben gewoond. De bouw werd stop gezet en het kasteel raakte in verval. U

Oh Canada

Na maanden van plannen, dingen schrappen, weer opnieuw plannen, boeken, annuleren en herboeken was het zaterdag dan zover: onze grote reis kon beginnen! Na een goede vlucht met slechts een half uur vertraging en een relaxte majtie door de medicatie zetten we voet op Canadese bodem!   Het is toch altijd even wennen dat tijdsverschil. Je vertrekt om 12 uur 's middags om 8 uur later om 2 uur 's middags te landen. Onze interne klokjes waren dan ook flink van slag en het liefst zouden we meteen het bed induiken. Niet doen natuurlijk! Eerst dan maar Toronto verkennen. Het bleek al snel dat we in een leuke buurt zaten toen we met de taxi naar het hotel reden. Dus gelijk maar even rondgelopen om eerst wat te eten en daarna wat rond te kijken. Helaas hielden we dit niet al te lang vol en belandden we al om 19 uur op bed. Het gevolg was uiteraard dat we om 5 uur 's nachts klaarwakker waren. Gelukkig daarna weer in slaap gevallen en om 8 uur opgestaan.     Het voordeel va

Four stars out of five

Over onze laatste bestemming hebben we een tijd zitten twijfelen. We zouden eigenlijk naar Nusa Ceningan gaan, een klein bounty eilandje ten zuidoosten van Bali om echt nog het tropische gevoel mee te krijgen. Echter werd ook dit eilandje getroffen door de recente aardbevingen in Lombok en vertrouwen we er niet op om nu op een klein eiland te gaan zitten. Na veel wikken en wegen besluiten we pas in Ubud om als laatste bestemming Canggu te nemen. We horen hier goede verhalen over. We boeken 4 nachten omdat we ook geen zin meer hebben om steeds alles heen en weer te slepen. Onze chauffeur Komang, die ons eerder de omgeving van Ubud heeft laten zien, rijdt ons naar Canngu. Dit plaatsje gelegen aan zee ligt 1,5 uur ten zuiden van Ubud en ligt vlak bij de toeristische plaatsen Kuta en Denpasar. Zodra we er aan komen is het meteen duidelijk dat dit niet de ideale bestemming voor ons is. Het stadje bestaat uit 2 lange straten die naar zee lopen en langs deze straten zitten allemaal hippe re